Naturens väsen!

Djupt inne i skogen existerar allt i samklang. Det är som om jag besöker den heligaste platsen på jorden. Solen glimtar in mellan grenar och blad. Det glittrar och blänker av daggen. Hunden springer glatt och nosar på stenar och träd. Hon läser av nattens äventyr. Själv jordar jag min energi. Jag stannar upp och håller min hand mot ett träd. Fåglarna kvittrar, en trana ropar efter sin partner och grodorna sjunger ett surrande ovanligt ljud. Älgen vaknar och reser sig upp och rådjuren betar längre bort. Jag vet att inte alla får uppleva detta vackra. Alla som bor i staden eller inte har den ron att stanna upp för att lyssna in naturen. Kanske förstår inte alla att vi också består av energier. Vår kropp behöver ladda upp sig av moder jords frekvens 7,43 hz. Vi går i gummiskor som skyddar oss från strålning men tyvärr avgränsar oss från jordens kontakt, men här ute balanseras mina tankar i nuet. Mindfulness. Mitt hjärta trivs och jag känner en enorm tacksamhet. Jag har äntligen flyttat ut på landet.
Lingonris och blåbärsris blandas med mossa i den vackraste ljusgröna färg. Ekorrarna hoppar från träd till träd. Jag måste ta hit mina barnbarn tänker jag.
Vintern kommer och träden ser sagolikt vackra ut där de står med tunga snötäcken över sig. Det har just blivit is på den lilla sjön och vi planerar att gå ut till helgen för att fiska.
En stor maskin kommer på en lastbil och dumpas av inte långt ifrån oss. En maskin för att fälla träd.
I två dagar fälldes hundratals träd och framkomligheten till sjön kunde vi bara glömma. Stockar och ris låg över allt. Djurspår av älg, räv, hare, rådjur, ekorre syntes i snön. Förvirrade hade de flytt från platsen. Jag känner en sådan enorm sorg. Jag är så fruktansvärt besviken på massförstörelsen.
Jag och min sambo läser på lite om skogsskövling och ser då att kalhyggen är förbjudna i våra grannländer. De har en annan metod som de kallar Hagner Host metoden.
Här sköts skogen exemplariskt och gallring sker utan förstörelse av vår miljö. När träden huggs ner frigörs koldioxid i stora mängder även garvsyra så grodorna kommer inte överleva detta heller då det påverkar vattendrag mm. I själva verket släpper kalhyggen ut enorma mängder koldioxid under de första 15 åren efter slutavverkningen, hävdar forskarna och hänvisar till studier som gjorts i både Europa och Nordamerika. Dessa studier visar enligt forskarna att ett hygge släpper ut 7-18 ton koldioxid per hektar under det första året ...
Markägarna tvingas till kalhyggen idag och bestraffas om det inte görs. Något som strider mot vår miljö.
Med sorg i hjärtat avslutar jag dagens blogg. Jag hoppas att naturen värderas högre av mänskligheten. Vi har ingen tid att vänta. Våra barn och barnbarn kommer förlora upplevelsen av helig och trolsk natur om inget görs.

Kommentera gärna: